تفاوت و نحوه انجام آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

هدف از آنژیوگرافی این است که مشخص شود تنگی عروق قلب چه مقدار است. در صورت کم بودن تنگی عروق، تنها درمان دارویی نیاز است و با خوردن دارو مشکل بیمار برطرف می‌شود اگر میزان تنگی بیشتر باشد برای باز کردن این تنگی به بالن یا باز کردن با جراحی نیاز است. آنژیوگرافی در یک اتاق مخصوص انجام می‌شود، پزشک و پرستاران لباس مخصوص پوشیده و آنژیوگرافی بدون بیهوشی انجام می‌شود؛ فقط ناحیه ورود سیم در کشاله ران بی حس می‌شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بیشتر آشنا شوید.

آنژیوگرافی

چگونگی انجام آنژیوگرافی

نحوه آنژیوگرافی بدین گونه است که پزشک، یک آنژیوکت را از قسمت کشاله ران وارد و سپس یک سیم بسیار باریک را داخل آن می کند تا به نزدیک عروق قلبی برسد سپس ماده دارویی را به آنجا تزریق می کند این ماده دارویی باعث می شود که عروق قلبی کاملا مشخص شود.

در بسیاری موارد پزشک می تواند یک رگ دچار انسداد را بدون جراحی در حین آنژیوگرافی درمان کند که این تکنیکآنژیوپلاستی نام دارد.

از کاربردهای دیگر آنژیوگرافی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص تغییر شکل های غیر طبیعی عروق
  • مشکلات عروقی مغزی مثل خون ریزی مغزی
  • تشخیص مشکلاتی که با آزمایشات روتین دیگر مشخص نشده است.
  • گاهی جراحان برای تعیین بهترین طرح درمان جراحی از آنژیوگرافی استفاده می کنند.

توجه کنید که پیاده روی ، قطع مصرف سیگار، متعادل کردن وزن و برنامه غذایی مناسب در مهار کردن بیماری های قلبی موثر است.

روش‌های انجام آنژیوپلاستی

آنژیوگرافی

تصلب شرایین شایعترین بیماری قلبی عروقی است که بسیاری از مراجعه کنندگان به بخش قلب بیمارستان ها به آن دچارند. به طور معمول رسوب کلسترول در دیواره داخلی رگ ها باعث تنگ شدن آن ها می‌شود و به همین دلیل مقدار خونی که در رگ ها جریان دارد کاهش و فشار خون افزایش می‌یابد که در این حالت به علت این که خون به راحتی به قلب نمی‌رسد، بیمار دچار سکته قلبی می‌شود، آنژیوپلاستی روشی است که با استفاده از یک بادکنک کوچک، رگ های باریک و یا مسدود شده گشاد می شود.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 1 خرداد 1397برچسب:آنژیوگرافی, | 18:34 | نويسنده : Bahar |